اجرای طرح «شهر می خواند» در هفته کتاب گیلان
کد خبر: 3856874
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

اجرای طرح «شهر می خواند» در هفته کتاب گیلان

گروه اجتماعی - مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از اجرای طرح ابتکاری «شهر می خواند» در گیلان خبر داد و یادآور شد: همزمان با هفته کتاب 9 جلد از کتب پرمخاطب توسط همکاران نهاد کتابخانه های عمومی در سطح شهر خوانده می شود.

به گزارش ایکنا از گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان امروز، 22 آبان‌ماه در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود، با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت هفته کتاب و کتابخوانی برای ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه، اظهار کرد: انجمن کتابخانه های عمومی به منزله اتاق فکری برای ارتقای شاخص های کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه شهرستان لنگرود از حیث منابع کتابخانه ای به ازای هر یکصد نفر در بافت جمعیتی رتبه دوازدهم را بین شهرستان های گیلان دارد، تصریح کرد: لنگرود در شاخص گردش کتاب رتبه نهم، در شاخص متراژ فضای کتابخانه ای رتبه دهم و در شاخص پشتیبانی اعضا رتبه پنجم استان را دارد که نشان دهنده لزوم برنامه ریزی جدی در زیربناهاست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با تاکید بر لزوم افزایش فضای کتابخانه ای در کنار استفاده حداکثری از فضاهای موجود، ادامه داد: فضایی که در اختیار مخاطبان کتابخانه ها قرار می گیرد باید با بافت جمعیتی و فرهنگی متناسب باشد. شهرستان لنگرود پیشینه فرهنگی درخشانی دارد و بسیاری از شخصیت های فرهنگی این شهرستان در سطح کشور زبانزد هستند که مسئولیت ما را دوچندان می کند.

کرمی با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان از 26 آبان، گفت: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی را فراهم می کند تا با کمک خیرین نسبت به تامین منابع کتابخانه ای اقدام کنیم. تخصیص اعتبار نیم درصد شهرداری ها نیز می تواند به ارتقای شاخص های موجود کمک کند.

وی با بیان اینکه احداث کتابخانه های چاف و چمخاله و آنسرمحله در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر فضاهای کتابخانه ای را در متن بافت جمعیتی ایجاد کنیم، دسترسی آسان مخاطبان به کتابخانه ها موجب ارتقای شاخص های کتاب و کتابخوانی می شود.

این مسئول فرهنگی خواستار فرهنگ سازی کتاب و مطالعه در قشرهای کودک، نوجوان و بانوان شد و اضافه کرد: اگر نتوانیم جامعه کتابخوان داشه باشیم در آینده با آسیب های فرهنگی و اجتماعی رو به رو خواهیم شد. در حال حاضر در همه کتابخانه های عمومی استان بخش مستقل کودک راه اندازی کردیم تا بتوانیم حال خوش خواندن را در کودکان ایجاد کنیم. نشست های کتابخوان، پاتوق های ادبی، نشست نقد و بررسی کتاب، شاهنامه خوانی و... نیز در راستای علاقمند کردن مخاطبان به ویژه کودکان به کتاب و کتابخوانی انجام می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه مخاطبان باید در فضای کتابخانه قرار بگیرند و لذت تورق و خوانش کتاب را بچشند، گفت: اگر امروز کودکان کتابخوان داشته باشیم دیگر نگران جامعه کتابخوان فردا نخواهیم بود لذا باید زمینه ای را فراهم کنیم تا افرادی که با کتاب بیگانه هستند علاقمند به کتاب و مطالعه شوند.

وی از اجرای طرح ابتکاری «شهر می خواند» در گیلان خبر داد و یادآور شد: همزمان با هفته کتاب 9 جلد از کتب پرمخاطب توسط همکاران نهاد کتابخانه های عمومی در سطح شهر خوانده می شود.

کرمی نشست های کتابخوان را سرآمد فعالیت های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و اظهار کرد: به زودی نشست کتابخوان مسئولان برگزار خواهد شد. همچنین به دنبال برگزاری برنامه های فرهنگی در شهرهای فاقد کتابخانه مستقل هستیم.

انتهای پیام
captcha